ثقافه - فن- أدب- شعر وخواطر-برامج مهمه


    بليز ساعدوني

    شاطر

    تصويت

    هل هيا بتحبني ولا لاء ؟

    مجموع عدد الأصوات: x
    avatar
    عيش الحمام

    عدد الرسائل : 2
    العمر : 26
    تاريخ التسجيل : 08/02/2009

    بليز ساعدوني

    مُساهمة من طرف عيش الحمام في الأحد فبراير 08, 2009 8:46 pm

    انامشمش من مصر طالب في كليةوبحب واحدة وقصتي تبدابالتعرف عليها وكنت لما بدخل بالعربية الكلية كانت تنظر عليا ولما نكون فيالمحاضرات كنت ساعات بلاقيها بتنظر ليا ودايما في سكوت وفي يوم عملت ورق مراجعةوقدمته لها هدية وكانت فرحانه وسائلتني بكام الورق ده فقولتلها ببلاش علشانك وفياخر يوم امتحانات طلبت منها رقم تليفونها فسالت صحبتها وقالت اوكي وهيا بتضحكوكلمتها اول مكالمة بعد ظهور النتيجة وقولتلها ازيك وعرفتها اني بحب اطمن عليهاوسالتها عن النتجية فقالتلي تمام وسالتني عنها ايضا وسالتلها اذا ينفع ارن عليها املا فقالتلي عادي هيا مش النمرة معاك ودي اول مكالمة اما ثاني مكالمة فقولتلها انتىساكنة فين فقالتلي يهمك اوي تعرف فقولتلها اه طبعا فقالتلي ساكنة في فيصل فقولتلهاانا كمان في فيصل طيب ينفع اشوفك فقالتلي للاسف لاء لاني مسافرة وبس ومن ساعتها مشعارف اكلمها لاني خايف من كلامها تاني اعمل اية بليز حد يرد علياتفتكرواان ده حب منها او مجرد صداقة وبس مش عارف بس نظراتها في سكوت تام انا في اعتقادي اناي بنت مادام اعطت رقمها الي حد تبقي مرتحاله او مطمنه ليه صح ولا انا غلطان اناكنت لما بنتظر في مراية العربية كنت بشوفها بتنظر عليا وتفتكروا ممكن ياتي منهااعمل اية ممكن مساعدة منكم ياريتوكمان بعتلها راسلة وقوتلها فيها نجمك محبوبوقلبك طيوب وغلاك ذوب القلوب ويلي شافك وما حبك ده ابن دبدوبوالغريبة اتصلتبيها بعدها وقولتها اوي تكون الرسالة زعلتك فقالتلي لا ابد عادي يا يوسف وقولتلهاحدملة علي السلامة فقالتلي عرفت مني انى رجعت فقولتلها عادي مجرد احساس فقاتلتليمعلش انى مش برن عليك لاني معنديش رصيد وسالتني عن الاجازة وكدة وانت عامل اية وكدةيعني اعمل اية بقي والسؤال تفتكروا انه في قبول منها ليا ولا لاء ؟ ولا بتحبنيوعلشان انا الولد لازم اقولها الاولوكمان بعتلها رسالة وقولتلها اني بحبهاواتمنى انك تكوني بتحبيني ولو مش موافقة يبقي مفيش نصيب وخلينا اصحابالغريبةانى لحد الان انا كلمتها 3 مرات مرة منهم قفلت عليا الموبايلتفتكروا انهااحتمال تكون بتفكر في الموضوع او مش فاضية او عاوزة تقولي انها مش موافقة بس بدوناحراج مع العلم انى كنت من الاول برده لما بتصل بيها مكنتش بترد من اول مرة ولاثاني مرة

    بعد اسبوعين كلمتني وقالتلي انا كنت مسافرة وسايبة التليفون ولما رجعت لقيتك بعتلي رسالة وكدة بص خلينا اصحاب وكدة بس كانت مرتبة الكلام كويس لدرجة انها قالتله بسرعة جدا جدا , بعد كدة كلمتني في رمضان وقالتلي رمضان كريم وكدة وانا كلمتها في العيد وعيدت عليها وقولتلها هوا انتى نسيتي الموضوع ده فقالتلي اه اه نسيته وفي اخر المكالمة قالتلي ربنا يخليك ليا وطبعا انا قولت انسي الموضوع وطبعا السنة دي تصرفاتها هتتغير بس لقيتها مهتميه بيا اكثر من السنة اللي فاتت بمراحل يعني نظراتها كتير اوي لدرجة اني لما كنت بدخل المدرج كانت بتنظر عليا كتير اثناء المحاضرة وغابت يوم خميس فروحت رنيت عليها رنة يوم الجمعة ورنه يوم السبت ويوم الاحد شافتني وشفتها وكلمتها عادي يوم الاثنين لقيتها جاية وسط اصحابي وتقولي عاوزة تتكلم معايا فروحت معاها علي جنب فقالتلي لقيتك بترن عليا كتير فقولت خير يمكن تكون عاوز حاجة وكانت مبسوطة موت كانت عاوزاني اقولها علي الموضوع واتكلم معاها بس انا قولتلها اتفضلي محاضرة يوم الخميس فجاة لقيت الابتسامة راحت ولقيتها بتقولي طيب اوكي مرسي ولما صحبتي جت وقطعت عليها مشيت وهيا متغاظة موت ووشها محمر اووووي بعدها بدات التجاهل ولمدة اسبوع ورجعت تنظر تاني وتهتم لدرجة لما كنت ماشي امامها كنت بشوفها في زجاج الباب بتنظر عليا كتير اوي وفي يوم احد كنت واقف امام المدرج مع بنت ولقيتها هيا واصحبها جيين علينا فجاة هيا بعدت عنهم واصحابها جم سلموا عليا وهيا لم تسلم خالص ومشيت ووقفت امام شوية لو الموضوع بالنسبة ليها صحبيه وبس كانت جت سلمت عليا زيهم او علي الاقل كانت وقفت وبس جنب اصحابها جيت يوم الاربعاء وقولتلها عاوز اتكلم معاها شوية فقالتلي اوكي وكانها مصدقت انى اقولها انى اتكلم معاها وقالت لاصحابها انا مشيه وكدة وانا في الطريق الي مول الجامعة قالتلي طيب اتكلم قول في اية طيب لحد ما نروح فقولتلها لما نجلس بس فقالتلي اوكي ولما جلسنا قولتلها عاملة اية في المواد السنة دي وكدة قالتلي سيبك من المواد انت عاوز تفتح الموضوع القديم تاني صح بس مش عارف تبدا ازاي فقولتلها اه فقالتلي انا من ساعة ما انت قولتلي انك عاوز تتكلم معايا وانا عارفه انك هتتكلم في اية ولو انا مضايقة منك مكنتش جيت معاك فقولتلها اه بس خلي بالك انا بقالي شهرين بحضر للقعدة دي فقالتلي واية الجراة اللي جتلك مرة واحدة واشمعنا النهاردة اللي جاي تقولي كدة فقولتلها علشان بحبك بجد وخوفت تبعدي عني فقالتلي قول انا سمعاك للاخر فقولتلها انا معجب بيكي وبحبك فقالتلي كمل وهيا بتبصلي اوي فقالتلي بس انا قولتك خلينا اصحاب يوسف انت متعرفش عني حاجة ولا انا اعرف عنك حاجة فقولتلها بسيطة اديني فرصة نعرف بعض اكثر فقالتلي انا ملاحظة انك بعمل ورق وكدة علشان تقرب منى وكدة اعتقد اني لو مجرد زميلة وبس ليك مكنتش هتعمل كدة فقولولتها لاء زيك زي غيرك فقالتلي اوكي طيب انت قولت الموضوع ده لحد فقولتلها لاء فقالتلي انا محترمة فيك دة انك مقولتش لحد علشان متبقاش عمل حوار من لا حوار وقالتلي في الاخر هديلك فرصة نقرب من بعض ونعرف عن بعض كل شئ بس لو منفعش الصحاب والزمالة يفضلوا زي ما هما خلاص خلاص يوم الاحد بقي لقيتها بتنظر ليا طول المحاضرة وبعدها راحت المول وانا رحت المول واشتريت حاجة وبعدها خرجت ورنيت عليها رنة لقيتها نظرت للموبايل وبعدها قالت لاصحابها ثواني وفضلت تدور عليا كتير اووووووووي كانها عارفه انى في المول . المهم تاني يوم روحت كلمتها لقيتها بتقولي علي فكرة انا مش برن عليك علشان معنديش رصيد بس مش اكتر يعي فقولتلها ممكن اتكلم معاكي فقالتلي اوكي فقولتلها انا فكرت في كلام يوم الاربعاء ولقيت اننا نكون اصحاب بس نعرف عن بعض كل شئ يمكن يتحول لحب فقالتلي لاء مش هيتحول لحب لاني مش بفكر في الموضوع الان فقولتلها نعم فقالتلي انا عاوزاك كصاحب وبعتبرك صديق عزيز عندي اوي متزعلش منى بس كلامها كله كان مترتب اووووووووي وكان سريع موت عكس يوم الاربعاء كان الكلام طالع من قبلها وكان حلو موت فقولت ابعد وخلاص تاني يوم انا كنت متعود اني اقولها صباح الخير وكدة بس انا مقولتيش حاجة لقيتها بتقول لصحبتها اهوا واقف علشان خاطري تعالي نكلمه سوا وجت كلمني وقالتلي هاي يا يوسف ازيك عامل اية وكدة بس ومشيت ببطئ شديد جدا ولما نزلت تحت مفاتيح عربيتي البنات خذوها منى تحت وهيا كانت متغاظة موووووووووووت لما شافتني بهزر معاهم لدرجة ان صحبتي الانتيم لاحظت كدة وقلتلي دي متغاظة اوووووي لدرجة انها مشيت ورانا علشان تشوفنا بنعمل اية كل دة يكون اية مش حب ولا حب عاوز حل اعرف بيه
    النهاردة لم اروح الكلية فلقتها بتكلمني اكثر من ثلاث مرات ولما رضيت عليها قالتلي عامل اية انا لم اشوف النهاردة في الكلية فقولتلها اه انا كسلت اروح النهاردة فقالتلي اوكي ولما قولتلها عاوزة اية سكت وبعدين قالتلي هوا احنا عندنا امتحان بكرة فقولتلها لاء فقالتلي طيب اوكي مرسي اوي يا يوسف مش عاوز حاجة باي
    هيا اول لما اتصلت بيا قالتلي يوسف ازيك عامل اية هوا انت في الكلية النهاردة فقولتها لاء فقولتها خير فقالتلي هوا في امتحان عندنا بكرة فقولتها لاء مفيش فقالتلي مرسي اوي يا يوسف باي ؟ السؤال بقي هيا كانت في الكلية ساعة لما كلمتنى كان ممكن تسئل اي حد من الدفعة عندنا اشمعنا انا بالذات تتصل بيا الا اذا كانت بتحبني وخايفة انى اضيع من ايديها وتفتكرا انها منتظرة انى اكلمها علي الموبايل واتكلم معاها
    انا بعتلها رسالة في العيد وقولتها ( في قلبي شوق وغرام وفي عيوني كلام بيقولك كل سنة وانتى طيبة والعيد من غيرك ظلام تام (عيد سعيد) ) وتليفونها كان مغلق فترة وبعدين استلمت الرسالة وقفلت التليفون تاني
    هيا لم تاتي الكلية يوم الاحد وانا رنيت عليها واتصلت بيها بالليل والتليفون فضل رين مرتين لحد ما فصل وبعدها التليفون اتقفل والصبح روحت المول بتاع الكلية واشتريت حاجة وانا خارج من المول لقيتها ماشية ورايا وبتنده عليا خمس مرات والمرة الخمسة رضيت عليها فقالتلي اية مش شايفني فقولتها لاء ابدا مخذتش بالي فقالتلي انا كنت عاوزة اعتذلك علي اللي حصل امبارح والله التليفون كانت مع اخويا ومكنش ينفع يرد عليك فقولتها ولا يهمك فقاتلي وفي العيد كان عندي ظروف ومكنتش اقدر افتحه فقولتها الرسالة عجبتك فقالتلي اه حلوة اوي فقولتها باي فقالتلي باي
    النهاردة كلمتها عادي في الكلية لقيتها بتقولي عاوزاك تشرح ليا مادة الاحصاء مش فاهماها وبعدين صحبتها رغمت علينا وقالتلي وانا كمان عاوزاك تشرحها ليا دي حجة بقي علشان تفت حوار ولا عادي
    النهادرة قبل المحاضرة سئلت صحبتها عليها فقالتلي لاء هيا لسة مجتش فقولتها طيب انا في المدرج اول لما تيجي قولها انى عاوزها فقالتلي اوكي وفي المدرج كنت بهزر مع بنتين فجاة دخلت ونظرت عليا وانا كنت مديها ظهري بس صحبي اخذ باله انها نظرت عليا ورفعت عنيها الشمال لفوق وبعدين قالت ماشي ومشيت بسرعة وبعد اقل من دقيقة جاية تقولي عديني عاوزة ادخل الصف ده فقولتها اوكي فاخذت صحبتي ومشيت برده ولما خلصنا الامتحان وهيا خارجة سئلتها عملتي اية فلقتها بتقولي كويس ببرود حتى لم تنظر ليا وبعدين مشيت بسرعة تحت ولما نزلت انا تحت لقيتها واقفه لوحدها فقولتها مالك فقالتلي من غير ما تبص ليا مفيش منتظرة صحبتي عادي فقولتها انا جبتلك الورق بتاع الاحصا تعالي اشرحه ليكي فقالتلي ببرود مش النهاردة مش فايقة له النهاردة فقولتها عموما لما تحبي اشرحه ليكي ابقي قولي
    النهاردة بقي رنيت عليها فقامت رنت عليا فروحت المول لقيتها جالسة مع صحبتها في مطعم وبعدين صبحت عليها وكدة لقتها احسن من امبارح معايا وبعدين شرحتلها الاحصاء وبعدين صحبتها قالتلها كلمة في وزنها وبعدين مشيت وفضلنا انا وهيا لوحدنا فسئلتها عملتي اية في العيد وكدة فقالتلي خرجت وانت عملت اية فقولتها سافرت فقالتلي لوحدك فقولتها اه فقالتلي اوكي فقولتها انتي مواليد سنة كام فقالتلي وبعدين قالتلي طيب وانت فقولتها فقالتلي ده انت اكبر منى بشهر بالضبط فقولتها اه وبعدين سئلتني باباك شغال اية فقولتها وانا سئلتها وبعدين جت مناسبة كلام فقولتها في بنتين عندي في العائلة زي بالضبط في كلية وكدة بس اقل منى في المستوى فقالتلي يعني في واحده منهم معجبه بيك ؟ فقولتها لاء فقولتها انتى عندك اخوات فقالتلي اه بنت وولد فقالتلي وانت فقولتها انا وحيد مليش اخوات فقالتلي بجد فقولتها اه فقالتلي ليك عم فقولتها لاء ليا 8 عمات فقالتلي يعني باباك التاسع عليهم فقولتها اه فقالتلي طيب انت الولد اللي في العائلة دي ولا ليك تاني فقولتها انا الولد الخامس اللي في العائلة وبعدين خرجت لان صحبتها رنت عليها وقالتلي تعالي نمشي ونتكلم علشان صحبتي عاوزاني بره نتكلم واحنا مشيين ؟ السؤال بقي هيا ليه قالتلي في واحده منهم معجبه بيك؟ هيا سئلت السؤال ده بدافع الصداقة ولا بدافع الحب
    يا جماعة النهاردة جت الكلية وهيا اخر شياكة شياكة فوق الوصف وكمان شافتني بكلم بنت في المحاضرة فقامت بصت عليها من فوق لحت وبعدين بصت عليا وتحت وبعدين انا رحت المول وهيال كانت في مطعم ولما شافتني خرجت من نفسها وبعدين قولتها اتفضلي الورق بتاع المحاضرات بس ياريت محدش ياخذه منك يصوره علشان ده هدية منى ليك وانتى وبس اللي هتاخذي الورق ده دون عن الكل فقالتلي مرسي بس ممكن صحبتي تصوره منى بس فقولتها اوكي بس خلي بالك البنات والولاد عاوزين الورق ده منى وانا بقولهم انى مش هعمل ورق بس باي باي
    هيا ممكن بعد كلام يوم الخميس تكون عرفتني كويس يعني وبدات النهاردة تضبط من نفسها النهاردة كل شئ لبساه جديد في جديد ولبسة سلسلة عليها اول حرف من اسمها ؟ ده عادي ولا بتحاول تلفت نظري من طريقة لبسها مثلا
    انا بعتلها الرسالة اللي انت قولتلي عليها وتاني يوم لما كلمتها صحبتها قالتلي انت بتعمل الورق بتاع المحاضرات ده لية وكدة فقولتها انا جالس 5 ساعات بكتب فيهم فقالتلي والله انت طيب اوي وكويس وصعب يكون حد طيب زيك في البلد دي وطبعا هيا كانت واقفة وسامعة الكلام وبعدين قالتلي انما اية الرسالة اللي انت بعتها ليا امبارح دي وكانت مبسوطة وصحبتها قالتلها رسالة اية؟ لقيتها بتقولها اسكتى دلوقتي وخبطتها علي ايديها , ولما قولتها هيا وحشة فقالتلي لاء حلوة بس بمناسبة اية ما انا كنت معاك امبارح يعني ؟ (يعني تقصد كنت معاك امبارح لحقت اوحشك) وكانت فرحانه اعمل اية خايف اقولها بحبك تاني تصدني اعمل اية
    النهاردة لقيتها في المول وبعدين جيت علشان اكلمها لقيت صحبتها جت لي وقالتلي هوا انت عاوزها فقولتها اه فقالتلي مش هينفع الان فقولتها لية فقالتلي اصل صحبتها عندها مشكلة فنحلها وبعدين مشيت وبعدين جت هيا وصحبتها مشيت امامي فصحبتها بتقولها يوسف اهوا وراكي فلقيتها مشيت بسرعة من غير ما تنظر عليا . فاستغربت من كدة وبعدين جت خرجت بره هيا واصحابها وانا ندهت عليها مكنتش بترد ولما صحبتها قالتلها يوسف وراكي عاوزك لقيتها بصت ليا وقالتلي ازيك خير في حاجة فقولتها عاوزك شوية فقالتلي اوكي --- وبعدين لقيتها قالت الي صحبتها كلام في وزنها وبعدين جت ليا ولما قولتها انا كنت فاكر انك هتفهمي قصدي من الرسالة فقالتلي انا فاهمة قصدك بس مينفعش لان انا وصلي كلام انى مرتبطة بيك واني بتصل بيك وانى اللي مرمية عليك فقولتها انا لم اقول شئ لحد وكدة فقالتلي والله دي حاجة بينك وبين ربنا وبعدين مش هينفع الحب والارتباط علشان انا اكبر منك بشهر فقولتها انا اللي اكبر منك بشهر مش انى , انا بحبك ومش بتسلي فقالتلي انا عارفه انك مش بتتسلي لان محدش يقدر يتسلي بيا لاني عارفه انا بعمل اية , وبعدين مشيت وبعدها انا كلمتها علي الموبايل وقولتها انا اسف وكدة فقالتلي انا قابلة اسفك ولو انا مش قابلة اسفك مكنتش رديت عليك لما ندهت عليا ولا كلمتك وبعدين وانا بكلمها علي الموبايل لقيتها في وشي بس بعدين شوية وهيا شافتني بس قالتلي خليك علي الموبايل احسن ؟ وبعدين قالتلي طيب اقفل وانا هاجي وبعدين راحت جابت صحبتها ووقفت معايا وفجاة فوجئت بصحبتها بتقولي بس يا يوسف انا عارفه انك بتحبها بس الحب مش بالعافية ولو انت بتحبها تقول لحد وكدة وتخلي الكلية كلها تعرف فقولتها لا فلقيت هيا بتقولي صحبتي عارفه كل شئ انا مش بخبي عليها شئ وكدة وبعدين قالتلي انا عاوزاك اصحاب وبس فقولتها صعب لانك في قلبي واول حب في حياتي فقالتلي هتنسي الحب ده مع الوقت الايام بتنسي فقولتها صعب انساكي الحب الاول دائما عمره ما يتنسي فقالتلي بيتنسي وبعدين قالتلي لو وصلي كلام تاني معرفش ساعتها ممكن اعمل اية ؟ وبعدين قالتلي انا كتير اوي بيقولولي انهم معجبين بيا بس انا اللي بصدهم وبقولهم انا مش بفكر في الموضوع ده ؟ وبعدين قولتها يعني كل اللي مزعلك ده فقالتلي انت بتقول اية ده كرامتى وكرامتى فوق كل شئ وانت جرحت كرامتي ؟
    انا حسيت من كلامها انها زعلت منى علشان قولت لحد وانها بتحبني بس ده اللي زعلها وخلاها تنهي الحوار او ممكن تكون عاوزة تخليني احس انها مش لعبة العب بيها وبالعربي كدة تعاقبني علي غلطي
    في شئ تاني بقي صحبي دخل يتكلم معاها عادي جدا بيقولي اول مرة القيها مكشرة اوي وزعلانه ومكتابه اوووي الكلام ده بعد ما مشيت وخلص الحوار ؟ لو هيا عاوزة تنهي الحوار وقصده ده كانت تفرح انها نهت الحوار مش تزعل انها نهت الحوار وقالتلي ربنا يوفقك وتلاقي احسن منى فقولتها مش هلاقي غيرك ولا احسن منك فقالتلي مرسي علي المجاملة دي وفقولتها انا بصراحة كدة فيا اية مش عاجبك ؟ فقالتلي انت كويس ومفيش اي شئ فيك وحش واي بنت تتمناك بس انا مش بفكر في الارتباط ؟ ولما قولتها عاوزانى اتقدم واخطبك قالتلي اسكت اية اللي انت بتقوله ده
    انا مش عارف بقي فيها امل ولا خلاص انا بجد بحبها ومش عارف اعمل اية ؟ بس في نصف الكلام قالتلي انها اكبر منى بشهر فينفعش الحب وكدة وبعدين قالتلي انت اية اللي عاجبك فيا ؟
    وبعدها بيومين اتصلت بيها وقولتها انا اسف وكدة وان كرامتك تهمني وكدة فقالتلي خلاص يا يوسف محصلش حاجة وبعدين قالتلي بس متفتحش الموضوع ده تاني اوكي فقولتها اوكي باي باي
    السؤال بقي هيا تقصد الموضوع انتهي بتاع الكرامة ولا موضوع الحب ؟
    انا كنت سئلتها اذا كنتى هتفكري فيا تاني او لاء فقالتلي ممكن اه وممكن لاء فقولتها طيب لو فكرتي فيا هتقوليلي فقالتلي لا طبعا مين اللي يقول لمين
    وبعدها بيومين هيا راحت كلمت صحبي في الكلية وحكت له علي اللي حصل وصحبي قالها لاء انتى اللي غلطان وكدة وفقالتله بس هو الكلام اللي وصلي غير كدة فقالها واحد معجب بيكي وعاوز يتقدملك رسمي والراجل لا يعيبه غير ماله وكرامته فقالمت ضحكت وسكتت
    بس ده اية بقي كل ما ببعد عنها بتقرب ولما بقرب بتبعد ؟
    انا كنت قولتلها انى عاوز اخطبها فقالتلي شت شت اسكت اية اللي انت بتقوله ده وغيرت الكلام بسرعه بس الكلام ده كان ساعة العتاب عن الكرامة (هيا اتكسفت لما قولتلها كدة) ولا لاء رافضة

    انا عاوز اعرف هيا بتحبني ولا لاء بس كل تصرفاتها واضحه انها حب ازاي بقي
    بس لو كانت رافضة كانت مشيت مش تغير الكلام فجاة بعدها وتتكلم في اي موضوع
    وكمان في حد جاء ووقف معاها وبعد ما مشي لقيتها بتقولي من نفسها علي فكرة ده مجرد زميل ليا لحسن تفتكر انى بحبه ولا حاجة
    وكمان قالتلي وهيا بتعاتبيني علي كرامتها ان في ناس كانوا معجبين بيها وهيا اللي بتقولهم لاء لانها مش بتفكر في الارتباط وكدة ممكن تكون تقصد بالعربي كدة انها سابت اي حد علشان اقوم انا اجرح كرامتها ولا عادي
    قالتلي احنا داخلين علي امتحانات لا انا ولا انت المفروض نفكر في الموضوع ده علشان الامتحانات؟
    هيا قالت كدة لية علشان خايفة علي مستقبلي ولا عادي ؟
    طول ايام الامتحانات كانت بتطمن اني جيت الامتحان وبس
    واخر يوم كانت جالسة في المول لوحدها واصحابها بره لوحدهم اكيد كانت منتظرة انى اروح اكتم معاها ولا عادي ؟

      الوقت/التاريخ الآن هو الثلاثاء أكتوبر 17, 2017 11:30 am